هیئت هفتگی، چهارشنبه 20/12/1393 (خلاصه سخنرانی+عکس)
بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت نائبة الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری ویژه خواهران به حول و قوه الهی روز چهارشنبه 20 اسفندماه 1393 ساعت 10 در نمازخانه دانشگاه برگزارشد.
ابتدای مراسم با قرائت یک صفحه از قرآن کلام الله مجید و حدیث کساء پرداخته شد و در ادامه پای صحبت استاد ارجمند سرکار خانم فشارکی از اساتید برجسته علوم اسلامی دانشگاهیان پیرامون موضوع تفسیر سوره کوثر با محوریت "وجه تشابه برگزیده بودن حضرت فاطمه زهرا و حضرت مریم و کدامیک از دیگری برگزیده تر است؟" نشستیم به امید اینکه حضرت زینب کبری نظری به ما کند و هر آنچه که رزقمان است از دستان بابرکت دختر زهرای اطهر بستانیم.
در ادامه چکیده مطالب پیرامون این موضوع که باسخنرانی استاد ارجمند برگزار شد خدمت شما عرض می نماییم.
چکیده مطالب:
حدیثی مشترک بین حضرت مریم و حضرت زهرا عنوان شده است که شما برهمه زنان عالم برگزیده شده اید، در اینجا سوال مطرح می شود که حال کدام یک برگزیده ترند؟
در ابتدا ماجرایی از سوره آل عمران، از آیه 31 و به بعد عرض کنم.
مادر حضرت مریم صاحب فرزند نمی شدند، در بعضی از روایات داریم که ایشان روزی از کنار رودخانه ای رد می شدند یک پرنده ای را می بینند که در حال غذا دادن به بچه هایش است آن احساسات مادرانه در ایشان تحریک می شود و از خدا می خواهند که به ایشان فرزندی عنایت کند، زمانی که به منزل می آیند همسرشان می گویند من یک خوابی دیدم که خداوند به ما فرزندی می دهد که این فرزند ما از انبیا و اوصیای الهی است، مادر حضرت مریم میگویند که اگر این چنین است من فرزندم را نذر می کنم که پیوسته عبادت معبد را کند و در راه دین در خدمت باشد، وقتی وضع حمل می کنند و می بینند فرزندشان دختر است، از آنجایی که فرهنگ آن موقع این طور بوده است که فقط پسرها می توانستند به داخل معبد بروند، قاعدتا نذرش را نمی تواند ادا کند و بلا تکلیف است در این حال مادر حضرت مریم یک جمله را می گویند: پسر مثل دختر نیست به این معنی که در فرهنگ قرآنی برای زنان یک شئون والایی به خصوص در امور معنوی و پیشرفت کردن در امور معنوی در نظر گرفته شده است و مادر حضرت مریم می گویند: من میدونم دختر من جایگاه والایی دارد و می تواند به درجات بالایی هم برسد و هیچ وقت یک پسر به این جایگاه نمیتواند برسد ولی من نذر کردم چکار باید بکنم؟! و خداوند می فرماید تو نذرت را ادا کن و به کمک حضرت زکریا حضرت مریم به معبد راه پیدا می کند و مشغول عبادت می شود اما یک نکته مهمی که مطرح است؛ بعد از اینکه حضرت زکریا کفالت و تربیت مریم را به عهده می گیرد، حضرت مریم در محراب عبادت بودند حضرت زکریا بارها به پیش ایشان می رفتند و رزقی را نزد مریم می یافتند. حضرت زکریا سوال می کنند: مریم این رزق ها چیست؟ از کجا آمده است؟ حضرت مریم می گویند: از طرف خداست، خدا به هرکس که بخواهد بی حساب روزی می دهد.
حضرت زکریا باتوجه به مقام پیامبریشان نمی دانستند که این غذاها از کجا در یک اتاق دربسته برای مریم می آید؟ بازم به ذکر است: باتوجه به قواعد عربی این رزق را حضرت مریم با هذا آورده است اگر این رزق غذا و میوه باشد باید با هذه بیاورد پس این رزق غذا و میوه نبوده در آیه های بعدی حضرت زکریا دعا می کند: خدایا به من هم از این بچه ها بده. پس یه چیز ویژه بوده است که بعد از آن خدا به حضرت زکریا، یحیی را می دهد.
اصل بحث این گونه می شود: حضرت زکریا بر مریم وارد می شود، می بیند که جبرئیل نزد حضرت مریم است، حضرت می گویند: مریم تو به این مرتبه رسیدی که می گویی جبرئیل می آید و با تو حرف می زند. حضرت مریم باتواضع می گویند: این لطف خداست، من کسی نیستم، خدا هرکه را بخواهد بی حساب روزی می دهد.
شبهه ای که در دین وارد می کنند و می گویند که چرا زن ها نمی توانند پیامبر شوند؟
در پاسخ باید گفت: پیامبری یعنی چی؟ اگر به لحاظ ارزشی بخواهیم نگاه کنیم که به پیامبر وحی شود، ملائکه با او حرف بزند که در مورد حضرت مریم و مادر حضرت موسی هم اتفاق افتاد و این نشان می دهد به لحاظ ارزشی تفاوتی بین زن و مرد نیست، ولی به لحاظ شغلی این شغل زحمت ها و مرارت های زیادی دارد. خداوند این شغل را به صورت عمومی به خانم نسپرده است بلکه به صورت خصوصی به خانم داده است که همان مادر است که نسل را پرورش می دهد.
امام خمینی (ره) می فرمایند: قرآن انسان ساز است، زن هم انسان ساز است، رسالت زن مانند رسالت قرآن می ماند.
تمام مواردی که برای حضرت مریم صادق است برای حضرت زهرا هم صادق است.
یکی از القاب حضرت زهرا محدثه است. محدثه یعنی اینکه با ملائکه سخن می گوید.
پیامبر می فرمایند: من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: زن، عطر و نماز.
قطعا وقتی این سه مورد در کنار یکدیگر آمده است با استفاده از یک وجه تشابهی در کنار یکدیگر آمده است و این وجه تشابه یک حس خوب و آرامش است.
زمانی که پیامبر حضرت خدیجه را از دست دادند و در اوج مشکلات بودند یک بانو حامی و حمایت گر ایشان است که این بزرگوار شخص حضرت زهراست و به حضرت زهرا، ام ابیها (مادر پدر) را لقب می دهند. مگر این دختر 5 ساله برای پدرش چکار کرده است؟ این آرامش بخشی و این معنویت در وجود حضرت زهرا بوده است و با تمام وجود به پدرش محبت می کرده است.
برای اینکه ما بتوانیم روی دیگران اثر خوب و مثبت بگذاریم باید اول خودمون این اثر را داشته باشیم تا بتونیم به آن جایگاه برسیم تا بتوانیم به اطرافیانمان کمک کنیم.
آدم موفق کسی نیست که مثل مرد ها شود در ابتدا بررسی کردیم قرآن گفت: پسر مثل دختر نیست، چرا قرآن نگفت دختر مثل پسر نیست؟ به این دلیل که مقام زن بالاست و به این شکل بیان کرد.
ارزش من این نیست که پسرانه رفتار بکنم، ارزش من این است که خودم، خود واقعی را یعنی همان معنویت، دانش و ... بشناسم.
مثالی را خدمتتان عرض کنم:
زمانی که آجر روی هم می چینید آیا شما به آن دیوار می گویید؟ خیر، زمانی به آن دیوار می گویید که ملات و آهن بین آن قرار گیرد. اعضای خانواده مانند آن آجرها و ملات و آهن همان خانم خانواده است که اگر نباشد خانواده ای شکل نخواهد گرفت.
دوستان عزیز مسیر را اشتباه نروید، ما اصل وظیفه مان را فراموش نکنیم، اولویت ها را فراموش نکنیم.
کاری که یه دختر برای مادرش می تواند بکند و از مادرش در سنین کهنسالی از او مراقبت کند با کاری که یک پرستار می کند یکی است؟!
کاری که مادر برای فرزندش می تواند بکند با کاری که یک مربی مهد می تواند بکند یکی است؟!
در مورد حضرت زینب می گویند: عالم بلا معلمه یعنی عالمی که معلم نداشته.
امام کاظم در مورد دخترش حضرت معصومه می گویند: باباش قربونش بره که از جهت دانش و دانایی اینقدر باکرامت و فضل است.
توضیح نهایی سوره کوثر:
قطعا ما به تو کوثر را دادیم، کوثر به معنای خیر بسیار است خیرش خیلی زیاد است خیرش ماندگار است.
در این که منظور از «کوثر» در اینجا چیست، سخنان گوناگونی به میان آمده است. بعضی گفته اند نهری در بهشت است، سفیدتر از شیر و صاف تر از بلور. بعضی آن را به نبوت تفسیر کرده و بعضی دیگر به قرآن و بعضی به کثرت اصحاب و یاران و بعضی به کثرت فرزندان و ذریه پیامبر که همه آنها از نسل دخترش حضرت زهرا به وجود آمده اند و بعضی نیز آن را به شفاعت تفسیر کرده اند. روشن این است که کوثر مفهوم وسیع و گسترده ای دارد که هریک از آنچه پیشتر گفته شد، یکی از مصداق های روشن آن است. بسیاری از علمای بزرگ شیعه، یکی از روشن ترین مصداق های آن را وجود مبارک فاطمه زهرا (س) دانسته اند؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر (ص) به وسیله همین فرزند گرامی در جهان انتشار یافت؛ نسلی که نه تنها فرزندان جسمانی پیغمبر بودند، بلکه آیین و تمام ارزش های اسلام را حفظ کرده، به آیندگان ابلاغ کردند.
هدیه به روح حضرت فاطمه زهرا صلوات.