هیئت هفتگی، چهارشنبه 26/1/1394 (خلاصه سخنرانی+عکس)
بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت نائبة الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری ویژه خواهران به حول و قوه الهی روز چهارشنبه 26 فروردین 1394 ساعت 10 در نمازخانه دانشگاه برگزارشد.
ابتدای مراسم با قرائتی از آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخته شد و در ادامه پای صحبت استاد ارجمند سرکار خانم الهامی پیرامون موضوع تفسیر آیاتی قرآن کریم در رابطه با امام مهدی (عج) نشستیم به امید اینکه حضرت زینب کبری نظری به ما کند و هر آنچه که رزقمان است از دستان بابرکت دختر زهرای اطهر بستانیم.
در ادامه چکیده کوتاه از مطالب پیرامون این موضوع خدمت شما عرض می نماییم.
چکیده مطالب:
در دهه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، دهه زن و مادر، به جاست که صحبت امروز را با نام مبارک حضرت خدیجه کبری (س) و قرائت زیارت نامه ایشان آغاز کنیم؛ که اگر بنا به آیات قرآن کریم، حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع)، پدران این امّت و حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س)، مادران این امّت می باشند.
در ادامه، به موضوع مهدویت اشاره می کنیم و آیاتی از قرآن کریم که مربوط به ولایت امام مهدی (عج) بیان می کنیم؛ و باز هم به خاطر دهه ی زن و مادر، به معرفی اجمالی مادر امام مهدی (عج) – حضرت نرجس خاتون (س) – می پردازیم.
حضرت نرجس (س)، پیش از تشرف به دین اسلام، مسیحی بودند و نام مبارکشان ملیکه (یا ملیکا) بود؛ ایشان نوه قیصر روم و جدّشان حضرت شمعون نبی (ع) است که مزار مبارکشان در زیر زمین واتیکان می باشد.
در آیات 5 و 6 سوره ی مبارکه قصص، خداوند متعال می فرمایند که کسانی را که در زمین به استضعاف کشیده شده بودند، وارثان زمین خواهد کرد. در تفسیر این آیات، حضرت علی (ع) فرموده که این آیات درباره ی حق ما است؛ و در روایتی از حضرت حکیمه (س) – عمّه ی گرامی حضرت امام حسن عسگری (ع) – چنین آمده است که امام مهدی (عج)، هنگام ولادت، این آیات را تلاوت فرموده است.
و در خصوص امر ولایت و امامت ائمه اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین)، آیات بسیاری وجود دارد؛ از جمله آیات 68 و 69 سوره مبارکه قصص، در تفسیر این آیات، امام رضا (ع) فرمود که خداوند عزّوجل تا دین پیامبرش را کامل نکرد، او را نزد خود نبرد؛ مسئله امامت به تمام دین مربوط می شود و رسول خدا (ص) قبل از رحلت، مردم را در مسیر حق قرار داد و امام علی (ع) را به عنوان جانشین و امام مردم به ایشان معرفی فرمود، با این احوال، هرکس گمان کند که خداوند دین مردم را برایشان کامل نکرده، کتاب خدا را مردود دانسته و هرکه کتاب خدا را مردود بداند، به آن کفر ورزیده است، آیا آن ها گمان می کنند می توانند امام را برگزینند؟! امامت امری ارجمند تر، عظیم الشان تر، عالی مقام تر، دشوارتر و عمیق تر از آن است که مردم با عقول خود آن را دریابند؛ یا نظرات و آرای خویش به آن دست یابند، یا اینکه به اختیار خود امامی را برگزینند.
در این جا توضیحاتی داده شد راجع به کفر و نفاقِ گروه داعش که در زمان امامت و ولایت و خلافت امام مهدی (عج) به زعم باطل خودشان، موقعیت ایشان را غصب کرده (مشابه عمل غاصبان حق امام علی (ع) در صدر اسلام) رسالت خود را تشکیل حکومت اسلامی در عراق و شام و کلّ جهان اعلام می کنند.
در اسلام بدترین گناه شرک است. و آن شرک قائل شدن ولایت امام علی (ع) و ائمه اطهار پس از ایشان می باشند. داعش القاعده، النصره و امثال آن ها چهره ی امروزی دشمنان حضرت فاطمه (س) و حضرت مهدی (ع) را تشکیل می دهند؛ روش های آنان از صدر اسلام تاکنون به جز قتل و غارت، خشونت و کشتار و وحشی گری چیز دیگری نبوده است؛ اعمال آنان فقط منجر به بروز انزجار و نفرت در میان مردمان شده است.
در بخش دوم، موضوع جلسه نشان دادن کرامات و مقامات فاطمی در حدیث کساء می باشد.
در مجموعه ی مطالب مفاتیح الجنان، حدیث کساء تنها مطلبی است که به شکل حدیث منقول از حضرت فاطمه (س) است و به این دلیل بسیار ارزشمند و عزیز می باشد؛ در این حدیث، آن جایی که پنج تن زیر کساءِ یمانی جمع می شوند و پیامبر (ص) از خدای عزّوجل می خواهد که از آنان "رجس" را بردارد و ایشان را پاک گرداند، ما در کمال شگفتی می بینیم که حضرت فاطمه (س) صدای گفت و گوی خدا را با ملائک آسمان می شنود و چه بسا ایشان را می بیند؛ و نیز صدای حضرت جبرئیل را در گفت و گو با الله عزّوجل می شنود و چه بسا ایشان را می بیند. به این ترتیب، هیچ حجابی بین حضرت فاطمه (س) و الله عزّوجل وجود ندارد؛ در تفسیر البرهان از قرآن کریم، ائمه ی معصوم (ع) توضیح می دهند که از ما تا خدا، هفت زمین و هفت آسمان وجود دارد؛ و آسمان هفتم همان عرش الهی است.
ما مخلوقانِ عادی به جز زمین اوّل و آسمان اوّل، چیز دیگری ران نمی توانیم ببینیم؛ ولی بینش و بصیرت فاطمه همه ی حجاب ها و فاصله ها را در می نَوَردد؛ حضرت فاطمه (س) از روی زمین و از خانه ی خویش، از فراز همه ی زمین ها و آسمان ها، می بیند آنچه را که دیده است، و می شنود و آنچه را که شنیده است و می گوید آن چه را که در حدیث کساء برای ما گفته است. و بیشتر از آن را که به تدریج با معرفت های عمیق تر نسبت به ایشان باد ادراک کنیم؛ که به قول امام صادق (ع) که می فرمایند: هرکس فاطمه (س) را آن طور که حق معرفت اوست، بشناسد؛ راز شب قدر را دریافته است.
یاحق