هیئت هفتگی، چهارشنبه 2/2/1394 (خلاصه سخنرانی و عکس)
بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت نائبة الزهرا (س) دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری ویژه خواهران به حول و قوه الهی روز چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 10 در نمازخانه دانشگاه برگزارشد.
ابتدای مراسم با قرائتی از آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخته شد و در ادامه پای صحبت استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین گمار پیرامون جلسه اول از موضوع "چگونه از دنیای خود بیشتر لذت ببریم؟" نشستیم به امید اینکه حضرت زینب کبری نظری به ما کند و هر آنچه که رزقمان است از دستان بابرکت دختر زهرای اطهر بستانیم.
در ادامه چکیده مطالب پیرامون این موضوع که باسخنرانی استاد ارجمند برگزار شد خدمت شما عرض می نماییم.
چکیده مطالب:
روز شهادت امام هادی (ع) اولین جلسه "چگونه از دنیای خود بیشتر لذّت ببریم؟" برای جریان هیئت شروع می کنیم، باید این مناسبت را (روز شهادت امام (ع)) مغتنم بشماریم.
یکی از ویژگی های امام هادی (ع) که بتوانیم از آن به عنوان برجسته ترین ویژگی های امام یاد کنیم این بود که امام هادی (ع) برایشان موضوعیت داشت که عموم مردم از دنیا بهتر از آنچه که فکر می کنند بهره ببرند؛ به همین دلیل برای حیات جریان شیعه، تفکّر نابِ اسلامی امام، وکلای خویش را کاملا سازماندهی کرد و به عموم شیعیان آموزش داد که در نبود امام چطور از مسیر هدایت خارج نشوند.
برجسته ترین کار امام هادی (ع) قوّت جریانات وکلای ائمُه هدی در بلاد اسلامی بود. برای نمونه امام هادی (ع) بلاد اسلامی را به چهار ناحیه تقسیم کردند و وکلای خودشان را در آن موقعیت ها قرار دادند، همه نمایندگانشان باید با آن ها ارتباط می گرفتند (نه به صورت مستقیم با خود امام هادی (ع))، برای نمونه در ایران دو قسمت آن ویژه بود "قم و همدان، بصره واهواز" که اولین قم و همدان، دومین بصره و اهواز و سومین بغداد، کوفه، سامرا، کاظمین و آن محدوده، چهارمین یمن و جنوب عربستان. یکی از نقاط، امام هادی (ع) این طراحی شبکه ی وکلای خودش را به عالی ترین شکل انجام داد، ثمره کار تشکیلاتی امام هادی (ع) این جامعه که دارای ولایت فقیه می باشد؛ این که درحال حاضر به حضرت آقا (امام خامنه ای (مدظله العالی)) به راحتی چشم می گوییم، کار امام هادی (ع) است یعنی ائمه هدی (علیهم السلام) این برنامه را طراحی کردند و درنهایت امام هادی (ع) تثبیت و سازماندهی اساسی کرد؛ بعد از آن هم امام حسن عسگری (ع) از همان شبکه استفاده کرد و درنهایت درحال حاضر ما بدون امام (درغیاب امام)، الحمدلله با نائب عام امام درحال رسیدن به یک سعادتی هستیم، هرچند رهبر عظیم الشان ما، امام خمینی (ره) اصرار بر این داشتند و دارند که ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم و درحال حرکت به سمت مطلوب هستیم. من می خواهم از این مقدمه، از این جریان امام هادی (ع) به این موضوع بپردازم که وارد موضوع خودمان شوم.
از آیه 65 سوره مریم در مورد این موضوع می توان استفاده کرد که خدمت شما قرائت می کنم: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ ، رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (پروردگار آسمان ها و زمین منم) وَمَا بَیْنَهُمَا (و هرآنچه که بین اینهاست).
یک مثلی هست که قدیمی ترهای ما می گویند، کدخدا رو ببین، ده را بچاپ، میگن اگر یک جایی میخوای کاری انجام بدهی، برو آن آدم اصلی را ببین کارت را انجام بده. شاید شما هم شنیده باشید که در خواستگاری ها گاهی اوقات می گویند: باباش چرا نیامد؟! چون اعتبار را به پدر می دهند. مادرها معمولا کار جمع کن مراسمات خواستگاری هستند، چون مادرها انعطافات خاصی دارند بلد هستند که چطور جوش بدهند، در حقیقت این هنر مادران است، ولی این جایگاه پدر را خراب نمی کند اتفاقا جایگاه پدر را قشنگ تر می کند البته در صورتی که پدرها بلد باشند. خانواده ها هم ورود پیدا می کنند بعد اگر بابا تو صحنه ها نباشد در آخر می گویند چرا باباشون نمی یاد؟! چون می گویند: اگر بابا بله بگوید اوضاع درست است، خیالشان راحت می شود. الان هم در دنیا در خیلی از روابط، انسان ها در جامعه خودشان، معمولا می گویند که بزرگتر را ببین، این موضوع هم اصلا ربطی به دین ندارد.
خداوند متعال در این جا می فرمایند: (ترجمه به صورت امروزی) پروردگار کل عالم منم، صاحب عالم، رئیس کل عالم منم، بعد می فرماید: فَاعْبُدْهُ پس من را عبادت کن، بی درنگ از او اطاعت پذیری داشته باش. فَاعْبُدْهُ در ادبیات امروز ما یعنی اینکه برو دم این رو ببین، برو ایشون رو ببین. لذا خداوند متعال می فرماید: من رو باید ببینی، فَاعْبُدْهُ (بندگی او را بکن) به این معنی که برو کسی که صاحب است را ببین، این را برای چی می گوییم؟! برای اینکه اول عقاید ما درست شود، وقتی که اعتقاداتمان درست شود بعد ببینیم بر این اساس، چگونه از دنیا می تونیم بیشتر لذت ببریم؟!
خدا از بهتر زندگی کردن صحبت می کند، خداوند می فرماید (آیه 257 سوره بقره): اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ : خدا ولی کسانی است که به او ایمان دارند، یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ، آن هایی که کفر ورزیدند مشکلشان این است که دوستانشان، فرماندهانشان طاغوت هستند، این دوستان و فرماندهان طاغوت منحرف کننده هستند، یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ، در اینجا حد وسط برای آن هایی که رسیدن به نور اصلی ظلمات می شود، راست هم می گوید: خدا ولی برای عموم مردمی که شیطان فریبشان داد از آن صفر پایین برد، در آن جا نور بود.خدا برای کفار می گوید: از نور به سمت ظلمات رفته است. بعد به این راحتی ما می خواهیم به مردم انگ بچسبانیم، مردم همه جلو ما گارد نگیرند، مقاومت هم نکنند. نگاه اسلام به این صورت است که تو چطور میتونی بهتر از این چیزی که الان داری زندگی میکنی، زندگی کنی؟!
هر فردی در زندگی اش، در خانه اش هزارتا غم و غصه داره ولی لازم نیست خیلی ها بدانند و زمانی که به هم می رسیم خوشی خودمان را نشان می دهیم؛ قرار نیست آبروی خودمان را ببریم، قرار نیست کسی بفهمد من چه گرفتاری هایی دارم، این توانایی که هرچیزی را به کسی نگوییم، هر آدمی که یک ذره عقل هم داشته باشدکه خودش را لو ندهد، زندگی خودش را بیرون نریزد می فهمد؛ لازم نیست همه چیز را خیلی ها بدانند، چه ضرورتی داره؟! چون که اگر همین گرفتاری های زندگی که درحال حاضر داریم برطرف شود، آبرویمان رفته است و مردم معلوم نیست که حرمت نگه دارند.
خداوند متعال می فرمایند که صاحب عالم منم، همه باید منو داشته باشید. پرستش خدای متعال برای بعضی ها سخت است. خداوند می فرماید: انسان تو جاهل هستی با جهلت نابودشان می کنی در این صورت تو میخواهی دیگران را اداره کنی؟! مگر بشر با جهل خودش دائم جنگ و خونریزی راه نینداخت البته خدا راه را نمی بندد، یکصدو بیست و چهار هزار پیغمبر فرستاد که آرام آرام مردم اگر هدایت شوند زیرا که باید همان مردم شعورش را پیدا کنند، عموم انسان ها درحال آزمون و خطا هستند. خداییش آزمون و خطا کار خوبی است؟! عموم مردم در زندگیشان واقعا به مطلوب نرسیدند و آن شرایطی که خودشان را به مطلوب برسانند رعایت نمی کنند. برای مطلوب زندگی کردن، خدا برنامه ای قرار داده است، اما چون عربی است از آن فاصله می گیریم و هنر اینکه آن را به زبان روز تبدیل کنیم هم نداریم (تا قابل فهم تر و کاربردی باشد). (در ادامه آیه 65 سوره مریم) خداوند متعال می فرماید: وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ: در بامن بودن صبر داشته باش هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیًّا؟ آیا بهتر از من میشناسی؟ آیه 67 سوره مریم: أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا: آیا انسان به یاد نمىآورد که ما او را قبلا آفریدهایم و حال آنکه چیزى نبوده است. درجایی دیگر از قرآن در آیه 45 سوره احزاب خداوند می فرماید: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا : اى پیامبر ما تو را گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم. (برای فهم بهتر موضوع یک مثالی بیان شد) بچه از یک دوره سنی در کودکی یاغی می شود، مثلا میخوای دستشو بگیری دستتو پس میزند بعد یک دفعه زمین می خورد، بعد بهش میگم دیدی خوردی زمین اگر دستتو به بابا می دادی نمیخوردی زمین. خداوند متعال می فرماید: رسول من بگو دستتونو به خدا بدهید به این دلیل که انسان وقتی با قاعده خدا جلو نمی رود خیلی اذیت می شود. خدا ذره ای دل ندارد که ما در زندگی اذیت شویم. ما خیلی نادان هستیم دائما درحال باختن از جهلمان هستیم و دائما در دنیا اذیت می شویم و برای نجات از این اذیت شدن ها مثلا دوتا موسیقی گوش می کنیم که از آن غم دربیاییم و شاد شویم.
آیا زندگی مطلوبی وجود دارد؟ ما که می گوییم بله، اگر مردم بفهمند زندگی یعنی چی، اگر مردم یک مقدار سمت اهلبیت می آمدند تازه می فهمیدند زندگی یعنی چی. بعد می دیدیم خیلی از مردم عالم به سمت دین می آیند، اصلا انحرافی که در دنیا حاکم شد این بود که هر آنچه تعالیم دین ماست به عنوان چیز دِمُدِه و مسخره مطرح شود.اهلبیت (ع) گوشه نشین نبودند که صرفا عابد باشند. امام هادی (ع) واقعا برنامه ریزی شان مبنی بر این بود که مردم آن طریق مطلوب را زندگی کنند و با ایده آل هماهنگی داشته باشد اصلا نقش امام هادی (ع) و ولی همین است، ما برای داشتن زندگی مطلوب از خدا تمنا کنیم. طراحی نظام صهیونیستی این است که مردم بد زندگی کنند دائما محتاج باشند، خیلی از اضطراب ها و نگرانی ها برای اینست که مردم قشنگ زندگی نمی کنند.
نامه امام هادی:
من ابوعلی را به جای علی ابن حسین عبدر بعد منصوب کردم؛ این مسئولیت را بدان جهت به او واگذار کردم که وی از صلاحیت لازم نه عصمت به حد کافی برخوردار است به نحوی که هیچ کس بر او تقدم ندارد، می دانم که تو بزرگ ناحیه خود هستی، به همین جهت خواستم طی نامه ی جداگانه ای تو را از این موضوع آگاه کنم، درعین حال لازم است از او پیروی کرده و وجوه جمع آوری شده را به وی بسپاری و پیروان دیگر ما را نیز به این کار سفارش کن و به آنان چنان آگاهی ده که وی را یاری رسانند تا بتوانند وطایف خود را انجام دهند؛ فرمانبرداری او را همچون اطاعت از خود لازم می دانم و نافرمانبرداری از خودم می دانم. پس برهمین شیوه باقی باشید که خداوند به شما پاداش می دهد و از فضل خود وضع شما را بهبود می بخشد، او از آنچه در خزانه ی خود دارد بخشنده و نسبت به بندگان خود سخاوتمند و رحیم است.
*لازم به ذکر است بعد از اتمام هیئت، بر سر مزار دوشهید گمنام دانشگاهمان حدیث کساء قرائت کردیم.*
صلی الله علیـک یاهادی النقی
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.